
Lancia Thema
Luxe, comfort en stijl op Italiaanse wijze.
Liefhebbers kunnen enthousiast vertellen over de kwaliteiten van een Lancia Thema. Het is een luxe sedan die in de juiste versie over een enorme versnelling kan beschikken. Precies die juiste versie komt het meeste voor op AutoTrack; een youngtimer uit de jaren 80 en 90 met de aandrijving van een sportauto. Het is de Lancia Thema 8.32. De veel nieuwere versie uit de jaren 10 komt minder vaak op de markt, maar is desalniettemin een interessante auto voor liefhebbers van luxe, comfort en Italiaans design.
Pluspunten
Minpunten

Modeleigenschappen: wat is de Lancia Thema voor auto?
De eerste versie van de Lancia Thema met bouwjaren tussen 1985 en 1994 is een onopvallende luxe sedan. Hij is ook verkrijgbaar als stationwagon, maar die zie je zelden in de verkoop. De tweede versie meet vijf meter en stamt uit de jaren 2011 tot 2014. In die jaren gaat het niet goed met Lancia. Naast de Thema levert het merk onder andere de Lancia Delta , een hatchback die een halve meter korter is. De nog kleinere Lancia Ypsilon verkoopt redelijk, maar dat kan niet voorkomen dat het merk aankondigt na 2014 niet meer buiten Italië te leveren.
Rijeigenschappen: hoe rijdt de Lancia Thema?
Voor iedere versie van de Lancia Thema geldt dat hij het best tot zijn recht komt op de snelweg. Het zijn auto’s die minder scherp zijn in het bochtenwerk, maar wel comfortabel afgeveerd zijn. Langzame exemplaren bestaan niet. Extreem snelle wel. In dat geval heb je het over de hierboven al genoemde Lancia Thema 8.32 van de oude lichting. De motor die erin zit komt uit een andere Italiaanse fabriek en maakt dat dit model ook bekendstaat als de Lancia Ferrari. Deze relatief betaalbare youngtimer maakt de aandrijving van een kostbaar merk financieel bereikbaar voor een grote groep aspiranten.

Interieur: hoe is het toeven in de Lancia Thema?
De Lancia Thema is gemaakt voor mensen die een hoogwaardig interieur op prijs stellen en bereid zijn daarvoor te betalen. De materialen, de afwerking en de techniek zien er goed uit, vooral in topmodellen als de Lancia Thema 8.32. De stoelen zitten bijzonder prettig, de ruimte rond knieën en hoofd is prima. Je kunt het interieur wat dat betreft vergelijken met dat van Duitse sedans uit de hogere prijsklasse.
Uitrusting: wat zit er standaard op de Lancia Thema?
De Lancia Thema uit de Jaren 10 is verkrijgbaar met de uitrustingsniveaus Gold, Platinum en Executive. Standaard krijg je de beschikking over airbags rondom, cruise control, lederen bekleding, lichtmetalen velgen, parkeersensoren, elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels, xenon verlichting en elektrisch bedienbare ramen.

Aankoopadvies: waar moet ik op letten bij de Lancia Thema?
Een belangrijke reden dat Lancia niet meer leverbaar is in Nederland ligt in de slechts gedeeltelijk positieve reputatie die het merk heeft; iedereen erkent dat het bijzonder fraaie auto’s betreft, maar over de bouwkwaliteit bestaan twijfels. Let daarom extra goed op of de Lancia Thema die je op het oog hebt regelmatig onderhoudsbeurten heeft gehad. Vergeet niet om naar de garantievoorwaarden te informeren.
Uitvoeringen: welke Lancia Thema past bij mij?
Ga jij helemaal voor Italiaanse sportiviteit en verfijnde vintage vormgeving? Dan ga je heel gelukkig worden van een proefrit in een Lancia Thema 8.32. Let wel goed op, want dat gaspedaal is al snel veel te diep ingetrapt. De Lancia Thema uit de jaren tien kan iets voor je zijn als je het comfort liever in een wat meer eigentijdse vorm ervaart.